Skæbnens ironi

Jeg var for nogle uger siden i Berlin med min 8. klasse. Fantastisk tur. Fantastisk by. På vejen derned havde buschaufføren fortalt mig historien om Fjernsynstårnet på Alexanderplatz med korset på kuplen, der ses når sollyset skinner på den. Jeg havde aldrig hørt den historie før.

Og jeg så det! Og tog et billede af det, og med lidt (meget!) god vilje kan du se det.

Jeg kan godt more mig over at tænke på, hvordan det må have ærgret det tidligere østtyske, religionsforskrækkede, kommunistiske styre, da det gik op for dem. De må virkelig have rykket sig i Karl Marx-skæget – byens stolthed, symbolet på styrets fremsynethed, og så beklædt med et strålende kors i solskinsvejr.

10 comments on “Skæbnens ironi

  1. Inge siger:

    De har sikkert græmmet sig, men har under ingen omstændigheder villet vise det :-)

  2. Ellen siger:

    De har nok bare ladet som ingenting – lige som de ignorerede så meget andets eksistens :-)

  3. Deborah siger:

    Berlin er SKØN!!Jeg har lige været dernede for første gang for en uge siden, og det bliver ikke sidste gang, det er helt sikkert. Jeg nåede desværre ikke op i tårnet, men det kommer næste gang.

  4. Jeg forstår det ikke…? Jeg kan ikke se noget kors?

  5. Joh, jeg kan godt se det – med lidt god vilje. Skøn historie. Den er formentlig kendt af hver eneste berliner – eller?

Skriv et svar

